mandag 30. juli 2012

Mandelkake med friske bær

Denne kaken er laget med inspirasjon fra en annen oppskrift jeg fant på nettet. Jeg har endret den litt etter hva jeg hadde hjemme og etter min smak.



Kaken ble ikke helt sånn som den skulle utseendemessig,men smaker var det ikke noe å utsette på.Her er oppskriften :

Bunn : 

400 g sjokolademarsipan
100 g kransekakemasse
5 store eller 6 små egg
1 dl hvetemel
2 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker
1 dl melis

Riv opp marsipan og kransekakemasse i biter og miks godt sammen med ett og ett egg.Bland alt det tørre sammen og ha i. Røren helles i en 20x30 cm godt smurt form.
Stekes på 180 grader i ca 25 min nederst i ovnen.


Ferdig stekt og settes til avkjøling mens fyllet lages.

Fyll :

300 g kransekakemasse
3 dl eplemos syltetøy

Riv opp massen og bland sammen med eplemosen. Smøres over kaken når den er kald.




Topping :

Friske bær 
1 pk Bringebærgelè
litt høvlet sjokolade


Her skulle da altså geleèn ligge som et topplokk over,men det ville ikke min,så den rant ned i kaken og rundt på sidene.
Settes kaldt.


Kakebunnen ble veldig lett og luftig etter steking , men siden geleèn min ikke ville holde seg på toppen,ble bunnen veldig våt .Men det gjorde ingenting for vår del.




Kaken smaker godt av mandel og marsipan :)

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar