mandag 18. juni 2012

Islandskake

Her kommer oppskrift på den andre kaken jeg laget i helgen. Denne heter Islandskake og er en litt annerledes kake enn jeg har prøvd før. Oppskriften fant jeg på en nettside som heter " mine oppskrifter.no".



Bunn :

4 eggehviter
2 dl sukker
2 dl kokosmasse
1 / 2 plate kokesjokolade

Pisk eggehvitene og sukker stivt , vend inn kokosmassen og grovhakket sjokolade.
Steke på 175 grader , midt i ovnen i ca 1 time .




Eggekrem / Gul krem : 

4 eggeplommer
100 g sukker
1 dl fløte
100 g hardt smør
1 / 2 ts vaniljesukker


Kok opp eggeplommer,fløte og sukker .La det kjølne litt . Rør inn vaniljesukker og smør.Avkjøles.
Ha eggekremen over kakebunnen.


Topping : 

1 pk svisker
3 dl fløte
Daimkuler / hakket daim 

Kok sviskene myke i 2 dl vann og avkjøl. Ha sviskene over eggekremen.Å bruke svisker i denne kaken er valgfritt . Jeg hadde ikke svisker hjemme , men brukte litt av en ferdig sviskekompott . Det funket greit det også.


Pisk fløten sammen med 1 ss sukker og legg på kaken.
Dryss til slutt over daimkuler eller hakket daim.


Min eggekrem ble noe ganske rennende og den fikk nok ikke god nok tid til å sette seg i kjøleskapet før vi fikk gjester. 
Men smaken var kjempegod og alle gjestene likte kaken .

Prøv gjerne denne kaken neste gang du vil servere noe godt til kaffe-gjester :)

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar