torsdag 14. juni 2012

Europeisk Marked

Idag har jeg vært innom på " Det Europeiske markedet " i sentrum i Haugesund. Der var det masse boder med godsaker.Sjokolade  og fudge fra England, Tyrkiske kaker og baklava , Belgiske vafler, Italienske og Franske kjeks og kaker.Ost fra Nederland og Paella fra Spania bland annet . Sååååå mye godt der , og jeg må jo innrømme at jeg gikk litt amok blandt alle godsakene. Det første jeg smakte på var en god spansk paella med kylling og svinekjøtt med ris og masse grønnsaker .
Fikk ikke tatt bilde av den ,men jeg har tatt bilder  av alle godsakene som ble tatt med hjem :



Masse deilig konfekt og fudge. Bildet under viser 2 sorter vanilje og en med mintsmak.



Enda mer fudge,bildet under viser 3 sorter fudge inni , den grønne er med mintsmak, den gule er med banansmak og den rosa og brune er med jordbærsmak .


Her er ulike franske ,italienske og belgiske kjeks og kaker ( om jeg husker rett  )  :


Alle kakene ble fort spist opp med 4 unger og 2 voksne rundt bordet i ettermiddag . Eldstemann har hatt sin siste eksamen på ungdomsskolen i dag , og da var det jo anledning til å feire litt med gode kaker fra omtrent hele Europa. Ungene likte ikke uventet fudgen best , men syns også det var mange gode kaker .


Sjokoladefyllte cannellonis og sjokoladevafler på bildet over. Belgisk sjokoladevaffel og to andre sjokoladetrekkte kjeks under . Lurer på om den avlange heter Madeleine kjeks eller noe.


Her er mine favoritter , Tyrkiske kaker  / baklava :



Ikke de mest fargerike småkakene ,men du hendelse så gode de er . Veldig søte på smak .I Tyrkia bruker de mye melis og honning etter min erfaring fra ferier der .Og nøtter og krydder . 



Til slutt fikk jeg smake på ulike typer ost fra Nederland . Der var det mye gode oster skal jeg si deg.Endte opp med å ta med meg hjem 3 ulike typer. En pesto-ost ( den grønne ) , En chili-ost ( den oransje ) og den siste osten klarer jeg ikke å huske hva var, men godt smakte den hvertfall .

Disse ostene passer utmerket til å ha i salater og sammen med salte kjeks og f.eks druer .
Åpne en flaske god vin også , så har du en helaften med godsaker ,hehe :)



Anbefaler alle å få med seg dette . Gå inn på nettsidene deres for mer info om hvor i landet de er til enhver tid .Trykk på linken nedenfor så finner du programmet deres for sommeren .



1 kommentarer:

Laila sa...

jøss, virke kjempespennande!! :) såg godt ut! :) ska sjekka ut linken

Legg inn en kommentar