mandag 8. oktober 2012

Saftig gulrotkake

Etter bestilling fra 16 åringen i hus ble denne gulrotkaken laget.En god gulrotkake smaker alltid !



Her får du oppskrift og fremgangsmåte :

3 medium egg
250 g sukker
300 g mel
1 1 / 2 ts natron
1 ts vaniljesukker med ekte vanilje
1 ts kanel
1 / 2 ts kardemomme
1 / 2 boks lettrømme
0,5 dl h-melk eller fløte
1 dl finrevet gulrot
1 , 5 dl grovrevet gulrot

Pisk egg og sukker til eggedosis.Ha i alt det tørre og rør godt mens du tilsetter melk/ fløte .Ha i rømmen og miks til en jevn røre.Vend til slutt inn gulrot.Ha røren i en godt smurt kakeform.

Stekes på 180 grader ca 30-40 min.Kaken er ferdig når du ser at den løsner i kantene.



Gulrotkake og kremost - frosting / glasur er noe som hører sammen og smaker helt fantastisk .Enkel å lage er den også.Jeg har denne gangen testet ut den nye kremosten laget til baking fra Tine.Den kommer i naturell og med vaniljesmak.Jeg har brukt naturell.Vet ikke om jeg merket noen  forskjell fra Philadelfia osten jeg pleier å bruke egentlig.

Frosting / Glasur :

200 g kremost naturell
50 g mykt smør
400-600 g melis
1 ts vaniljesukker
en skvett fløte

Rør alt sammen til en glatt og jevn krem og smør over avkjølt kake og pynt etter ønske.



7 kommentarer:

Øystein Amundsen sa...

Knallgod!

Annci sa...

Til de som leter etter den perfekte gulrotkake og nå har snublet over denne siden, stopp og let. Denne har jeg prøvd før og leita i evigheter for å finne igjen. Det er nok sagt :) denne gangen skal jeg har mer gulrot for den forsvant for mye. Det var enstemmig fra kakespiserene. I tillegg pittelitt mer krydder. Saftig er den absolutt, og med litt mindre melis i glasuren så ble den også perfekt. Smake seg fram er tingen. takk for oppskriften!

Cake Bliss sa...

Tusen takk for kommentar og innspill ! :) Å smake seg til er lurt....vi er alle ulike når når det gjelder smak :)

Elina sa...

Herregud den var god! Bedre enn den (tidligere) beste gulrotkaka jeg vet om, på choco boco i Stavanger. Takk for oppskrift! :)

Cake Bliss sa...

Åå,så gøy å få slike kommentarer :) Tusen takk !

Anonym sa...

Denne så veldig god ut, og jeg fikk veldig lyst til å prøve å lage den! :) men hvor stor kakeform (rund)?? :)

Cake Bliss sa...

Hei.Du kan bruke en rund form på ca 26 cm :)

Legg inn en kommentar