søndag 22. september 2013

Lilla prinsessekake

Denne helgen har vi hatt bursdag i heimen.Minstejenta til samboeren min fyllte 8 år i går.Fredagen gikk til å feire med klassen i bowlinghallen og da måtte de jo ha kake! :) Og valget er jo alltid sjokoladekake,så da ble det sjokoladekake dekket med vaniljefrosting og vaniljekrem inni.


Oppskriften på sjokoladekaken jeg har brukt er fra Widveys cupcakes.Den er saftig og god og brukes ofte hos meg.Du trenger :

150 g mykt smør
200 g sukker
3 store egg
2 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker
5 ss kakaopulver
300 g hvetemel
1,5 dl fløte
0,5 dl espresso (kan utelates,erstatt med mer fløte heller)
evt 50 g hakket mørk sjokolade

Smør og sukker mikses til en lett og luftig krem.Pisk inn ett og ett egg.Ca 2 min mellom hvert egg.Mål opp alle de tørre ingrediensene og bland dette sammen.Ha halvparten i røren og miks godt.Ha så i fløte og espresso,før du avslutter med resten av det tørre.Rør godt.Tilsett til slutt hakket sjokolade om ønskelig.

Has i en 26 cm kakeform.Stekes midt i ovnen på 180 grader,ca 30-40 min.Avhengig av ovn.

Kaken avkjøles,deles i to og fylles med vaniljekrem.Dekkes og pyntes med vaniljefrosting.

Vaniljefrosting:

150 g mykt smør
3 ts vaniljesukker
0,5 dl h-melk
6-8 dl melis ( til du har riktig konsistens)

Du kan også tilsette 50 g philadelfia kremost om du vil :)

Alt mikses sammen til en glatt og klumpfri krem.Smør frostingen utover med en slikkepott eller spatula eller bruk sprøytepose som jeg har brukt.Her har jeg brukt tip 1M.


Frostingen er farget lilla og kaken er også pyntet med lilla perler og masse små rosa perler.Perfekt for en prinsesse ! :)


Bildet over viser hva som var igjen av kaken ette selskapet.Kun nok til 2 kakestykker til.Kaken fallt veldig i smak hos alle jentene :)


Jeg fikk sikret meg litt av restene,hehe :)

Håper alle har hatt en flott helg! Nå er det snart ny uke og nye muligheter :)

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar